Sunday, September 26, 2010

Online booking?

Exceptand cazurile in care te duci cu cortul sau se mai intampla, cum mi s-a intamplat mie sa ajung tarziu intr-un oras, sa nu gasesc cazare si sa dorm in masina, in planificarea fiecarei calatorii ai nevoie de inchirierea camerelor de cazare (sau eventual de inchirierea de automobile etc).

In momentul de fata, ai doua optiuni:
1. apelezi la o agentie de turism care se ocupa de tot. Aici avantajul ar fi ca agentia te scuteste de niste eforturi si, eventual, reuseste sa obtina discount-uri la hotel pentru un numar mai mare de rezervari. Discount-uri pe care nu le gasesti in mod normal.
2. iti rezervi tu cu manuta ta, apeland la servicii de rezervare online. In acest caz avantajul este ca ai o mai mare flexibilitate in alegerea conditiilor de cazare si, uneori, e posibil chiar sa obtii un pret mai bun decat daca ai rezerva prin agentie, care are si ea niste costuri si trebuie sa si le amortizeze.



Pentru rezervari internationale sunt destul de multe site-uri care s-au dezvoltat intr-un ritm ametitor in ultimii ani (amintesc aici doar www.expedia.com din USA sau www.booking.com din Europa). Avand in vedere amploarea pe care o au, ele au reusit sa ajunga la o forma de incredere si ergonomie foarte ridicate, astfel incat orice utilizator care vrea sa rezerve un hotel se poate descurca fara probleme si fara un training prealabil.

Din punctul meu de vedere, o mica problema exista in momentul in care vrei sa faci o rezervare in tara pentru planificarea unei excursii care nu presupune cazarea intr-un oras mare. Deci nu ma refer la hoteluri gen Marriot sau Inter, ci ma refer la unitatile de cazare de toate tipurile din intreaga tara. Desi site-uri cum e si www.booking.com au versiune in limba romana si destul de multe hoteluri afiliate si desi exista si intern destul de multe site-uri orientate specific spre piata interna, totusi nu exista un sistem national de booking, suficient de cunoscut de toata lumea si suficient de bine pus la punct astfel incat daca vreau sa ma duc sa imi fac vacanta in Gorj (sa zicem), stiu sigur ca ma duc pe site-ul cutare si gasesc lista cu toate pensiunile si toate informatiile care imi trebuie pentru a-mi planifica vacanta in acel loc.
Motivele pentru care nu avem acest sistem sunt multiple:
- oamenii nu au inca suficienta incredere in platile realizate online. Acest lucru insa incepe sa se schimbe, dar inca procentul celor care fac plati online e destul de mic, desi rata de penetrare a internetului in tara noastra se ridica la media Uniunii Europene.
- pensiunile inca nu au sisteme informatizate pentru prelucrarea datelor de cazare. Multe din pensiuni sunt afaceri de familie, care nu au nici macar conexiune la internet si calculator, ceea ce face destul de greoi lucrul cu un sistem de booking.
- nu in ultimul rand sunt multe unitati de cazare care lucreaza la negru, fara a-si contabiliza undeva datele de cazare.

Cu toate acestea, eu cred ca vom folosi din ce in ce mai mult sistemele online adresate turismului. Chiar daca vom alege sa lucram cu o agentie de turism, comunicarea se va orienta din ce in ce mai multe spre online din motive de comoditate, accesibilitate (vezi dezvoltarea telefoanelor mobile), acuratete in informatii etc. In acest sens imi vine in minte un exemplu: cardurile. Mai demult erau privite la fel cum sunt privite acum operatiile facute online: cu neincredere, nesiguranta, suspiciune. Iar acum, dupa cativa ani, toata lumea isi primeste salariul pe card si efectueaza plati cu cardul.

Sunt foarte interesat si de opinia voastra. Cati folositi sisteme de rezervare online si care este parerea voastra despre aceasta metoda (ce site-uri accesati pentru rezervari etc)?

11 comments:

  1. foarte informativ post!
    noi de citiva anisori,sa tot fie vreo 4-5,numai online am facut rezervarile,am primit voucherele home,prin firme de curierat,totul a fost ok,comod,serios.si m-am bucurat ca exista astfel de servicii.

    ReplyDelete
  2. Folosesc, in principal, booking.com Nu am avut niciodata surprize neplacute, in sensul de"afara e vopsit gardu', si-nauntru', leopardu!" In plus, prezinta marele avantaj ca poti anula rezervarea fara nici un cost, de cele mai multe ori in ultimul moment si ca platesti doar la unitatea de cazare. De asemenea, sondajul regulat pe care ei il fac, dupa ce ai beneficiat de cazare si afisarea parerilor clientilor pe site, sunt de un real folos.

    In tari precum Grecia si Croatia am mai facut rezervare si direct la proprietar. Dezavantaje: a. trebuie sa crezi ca are ceea ce iti ofera si b. trebuie sa trimiti avans si comisioanele la noi sunt mari.

    ReplyDelete
  3. Eu folosesc multe site-uri de rezervari online. De la cele ale companiilor aeriene pana la cele de cazare. Rar m-am dus undeva pe idee ca voi gasi acolo.
    Ce nu imi place la rezervarile online? Faptul ca cer 10% avans. Nu idee in sine ci faptul ca la fiecare tranzactie mai ia banca comision, asa ca atunci cand am rezervat pentru 10 zile la 2-3 hoteluri s-a cam simtit comisionul. A si ma enerveaza faptul ca pe unele site-uri iti apare la un hotel ca e full si pe altul la aceelasi hotel au o groaza de locuri. Nu inteleg cum sta treaba asta .... In rest nu am nici o problema legata de platile cu cardul.

    ReplyDelete
  4. Si eu imi fac rezervarile online. Pentru cazare folosesc booking.com, iar pentru transport aerolines.com. O singura data mi s-a intamplat ca pensiunea din Grecia unde imi facusem rezervare sa nu arate la fel cum imi fusese prezentata, dar n-a fost cine stie ce.

    ReplyDelete
  5. Pentru toti: imi pare bine sa aud ca toata lumea foloseste cu incredere operatiunile efectuate online. Vine ca o confirmare pentru ca ma asteptam cumva; voi sunteti oameni care folosesc internetul destul de mult.

    @Traveling Hawk: anularea rezervarii fara cost, din ce stiu eu, nu e o regula. Depinde de politicile hotelului. Posibil ca acum, odata cu criza, hotelierii sa fie mai flexibili din acest punct de vedere. Cat despre rezervarea direct la proprietar, parerea mea e ca nu ar avea sens decat daca pretul e mai mic (ceea ce nu ar trebuie sa fie, booking.com de exemplu stiu ca au un contract cu hotelierii prin care ii obliga pe acestia sa nu afiseze online preturi mai mici decat la booking, dar nu cunosc toate detaliile contractului) sau daca sti dinainte ce este acolo. Altfel prin booking.com ai marele avantaj ca poti sa vezi ce mai zic si altii care au fost acolo, cum spuneai si tu.

    @alicee: despre avansul de 10%, la fel ca mai sus, depinde de politicile hotelului, nu cred ca depinde de site-ul pe care faci rezervarea.

    @daniela: ma gandeam ca o sa apara si prietenii nostri de la aeorlines. :) nu-i asa ca prin aerolines.com iti faci cele mai avantajoase rezervari de transport?:P

    ReplyDelete
  6. Eu am folosit mai mult onlineul.
    Am fost nevoita sa apelez si la agentii cand a fost vorba de bilete pt State, insa mi-am gasit online mult mai avantajos dar am ales agentia pt ca ma gandeam ca e mai sigura treaba.

    In rest pt curse de low cost mereu uramresc siteurile si boookuiesc online.

    La fel si pt cazari aleg onlineul- dupa ce fac numeroase researchuri online si chiar citesc parerile oamenilor. Pe booking.com sau hostelworld a fost ok pana acum.

    ReplyDelete
  7. Numai online. Aici chiar ca e greu sa procedezi altfel! N-am avut niciodata probleme!

    ReplyDelete
  8. Mi-ar fi placut sa vad niste statistici actualizate si la nivel national.
    Daca gasiti ceva de genul asta, sa imi spuneti si mie va rog. O sa mai caut si eu, dar deocamdata nu am gasit nimic la zi.
    INS se pare ca nu are in obiectiv asemenea statistici, desi ar fi destul de util pentru piata de turism.

    ReplyDelete
  9. @Harvi: Cred ca trebuie sa fac cateva precizari Sigur ca pentru anularea fara costuri trebuie sa respecti politica hotelului, adica pana in ultima zi sau cu 1-3 zile inainte sau 14 zile inainte, etc. Nu am mai mentionat acest lucru, banuind ca cei care apeleaza la booking.com cunosc sistemul.Oricum eu aleg doar acele hoteluri unde se poate anula rezervarea pana in ultima zi pentru ca pot aparea lucruri neprevazute. Cand este vorba despre rezervarea direct la proprietari (dar prin site-ul lor), fac acest lucru acolo unde booking com nu are oferte sau sunt putine si nu imi convin. Imi place sa merg in locuri mai retrase, mai putin umblate de turisti, asa ca e posibil sa nu gasesc oferte la booking.com De ex., am vrut sa stau la un far in Croatia si booking.com nu are oferta. In acest caz, am apelat la o agentie din Split, trimitand un avans dar asa cum a precizat si alicee, comisioanele sunt mari. In Lefkada insa, am ales site-ul unui proprietar si am rezolvat direct cu el.

    ReplyDelete
  10. E o decizie bună. Serviciile online se dezvoltă în fiecare zi și diversifică ofertele. Mult succes în următoarele călătorii!

    ReplyDelete